Raak thuis in Veldhoven

In september 2008 is EVA gestart met het pilot-project “Raak Thuis in Veldhoven”. We willen met dit project onze cursisten wegwijs maken in het dagelijkse, maatschappelijke en culturele leven. Tijdens de maatschappelijke oriëntatie wordt er van tevoren aandacht besteed aan woord-begrip en wat de cursisten kunnen verwachten van de speciale activiteiten. Na afloop van de activiteit wordt er tijdens de maatschappelijke oriëntatie een evaluatie gehouden.

De eerste activiteiten van Raak Thuis in Veldhoven bestonden uit.

Yoga

Het eerste onderdeel van het project was yoga. Deze lessen werden als zeer ontspannend ervaren. Het enthousiasme van de deelnemers was erg groot.

Voeding en gezondheid

Een verpleegkundige van ZuidZorg vertelde over voeding en gezondheid, waarbij de deelnemers zelf aan de hand van de voedingsschijf een gezonde maaltijd konden samenstellen.

Schilderen

Tijdens een workshop van drie middagen konden de cursisten in het atelier van ’t Penseeltje een werkstuk maken met acrylverf. De workshop was een succes en  de resultaten waren erg mooi.

Kempen-campus

De deelnemers maakten in twee delen een zeer interessante excursie naar de Kempen-Campus mee.

Gemeente Veldhoven: WIZ en Stichting Leergeld

Medewerkers van de gemeente Veldhoven (Welzijnsfonds/Bijzondere Bijstand) en van Stichting Leergeld hebben een presentatie verzorgd.

De Leerbon

De deelnemers zijn door een vertegenwoordiger van het STER-College geïnformeerd over de Leerbon.

Met de bus en de trein

Alle deelnemers zijn met de bus en de trein een dag naar Den Bosch geweest. Voor sommigen een geheel nieuwe ervaring. Het kopen van een treinkaartje, het vinden van de vertrek- en aankomsttijden en het perron.

Decemberfeest

De deelnemers hebben kennisgemaakt met de Nederlandse traditie rondom het sinterklaasfeest en maakten voor kerst hele mooie wenskaarten.

Bewegen op muziek

In twee sessies maakten de deelnemers met vrije, lichamelijke expressie op muziek.

Fysiotherapie

Tijdens een ochtend over fysiotherapie konden de deelnemers allerlei oefeningen meedoen onder begeleiding van een fysiotherapeut.